"Being no poet, having no fame, Permit me just to sign my name" - Maria Callas

måndag 3 oktober 2011

78. (i en höstsol gjord för två)

umayader i väst och abbasiner som dör ut, buyider som tar över i bagdad och öst, fatimider i egypten. 945 är speciellt i det islamska kalifatets historia för att det då inte längre finns något enat muslimskt rike, så som tanken varit sedan muhammeds tid.
sekulariserad islam i turkiet och syrien. förnyelse genom att slippa islam/förnyelse genom islam/ingen förnyelse alls - gå tillbaka till 600-talet. muslimska brödraskapet, usama bin laden bryter med saudiarabien som bryter med honom och det ena leder till det andra och sedan BOOM. haditer och sunna, västmodernism och wahhabister som bygger på hat mot sufism och shiism.
judendom, kristendom, kharidjiter, zaiditer, tolvorna, druser, alawiter, assassiner, nizariter, karmater och tillbaka till fatimiderna.
ghassanider som flörtar med det bystantiska riket och lakhimider som flörtar med persiska riket.
så är det. och så har jag varit i sandviken och gävle i helgen. jag deltog i en av mitt livs bästa kramar, jag fikade veganskt, jag sov på en soffa, jag drack folköl, jag försökte låta klok, jag älskar mina vänner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar