"Being no poet, having no fame, Permit me just to sign my name" - Maria Callas

tisdag 7 september 2010

22. (håll ihop)

imorgon går jag upp fucking halv sex för att åka till en främmande skola och stå framför främmande klasser och prata om politik. jag kunde vara mer pepp. kanske vill jag hellre vara i skolan och ha digitalt skapande och samhällskunskap, än få frågor om bensinskatten?
jag går bara i trean en gång och det är bara valår vart fjärde år.
så imorgon går jag upp halv sex och gör min fucking plikt.
för om borgarna får sitta i regering fyra år till kommer jag att gråta på valvakan och mina år som ung vuxen kommer att bli betydligt svårare än jag föreställt mig.




Den 19 september röstar jag på Vänsterpartiet för att jag tycker att alla har rätt till en bostad och ett fast jobb efter gymnasiet. Jag gör det för att den här världen behöver en akut miljövänlig omställning. Jag röstar för ett rättvist samhälle där klass- och könsklyftorna minskar, där regeringen inte övervakar dig utan brottsmisstanke och där inte en halv miljard slösas bort i vinst till skolföretag medan en fjärdedel går ut gymnasiet utan fullständiga betyg. Istället för att som den blåa regeringen sänka skatterna med hundra miljarder, varav sextio har gått till de tio procent rikaste i Sverige, vill vi satsa på bostadsbyggen och välfärd.
Världens bästa välfärd utan privata vinstintressen. Det är ingen omöjlighet.
Tack för ordet.

1 kommentar:

  1. you go! så sant sant sant. kommer också gråta om det blir blått igen. :(

    SvaraRadera